Social media berichten recyclen: zo doe je dat!
Als ondernemer wil je gevonden worden, zichtbaar zijn in het echt en op social media! Een bericht op Facebook, een story op Instagram en een tweet op Twitter. Je zou het allemaal wel willen. Maar je hebt niet genoeg tijd om al die content te maken. Om van inspiratie maar te zwijgen. Gelukkig weet jij na het lezen van dit artikel wel beter. Dan kun je direct aan de slag met je social media berichten recyclen. Handig! Misschien niet zo milieuvriendelijk als recyclen in het echte leven, maar het bespaart in elk geval veel tijd en energie.
Kwaliteit boven kwantiteit
Telkens maar weer iets op je socials plaatsen. Je wordt er horendol van en je vraagt je zelfs af of het wel nodig is. Geloof me, online zichtbaarheid is zeker belangrijk. Maar je hoeft er nu ook weer geen dagtaak van te maken. Op gezette tijden iets plaatsen van goede kwaliteit, is beter dan lukraak elke dag iets online knallen. Net als bij zoveel dingen in het leven, geldt ook hier dat kwaliteit boven kwantiteit gaat.
Handig hergebruik
Oké, tot zover is er nog geen vuiltje aan de lucht. Het lukt je best om wat interessante onderwerpen te verzinnen, maar elke keer weer iets nieuws? Nee, dat gaat hem niet worden, denk je. Toch zijn die paar goede onderwerpen ruim voldoende om een heel jaar te vullen met waardevolle online content. Dat verzin ik niet, dat is echt zo. De kunst is om die onderwerpen op een efficiënte manier te recyclen!
Er zijn veel verschillende manier waarop je één onderwerp kunt hergebruiken. Eigenlijk zijn het er teveel om op te noemen, maar ik verklap er hier “slechts” vijf. Zodra je er mee aan de slag gaat en de smaak te pakken krijgt, dan lukt het je vast om er zelf meer te verzinnen. Als basis begin je met een blog. Om deze vervolgens te hergebruiken.
- Maak een bericht over de blog
- Stel een vraag over de blog
- Maak een story over de blog
- Maak een podcast met hetzelfde onderwerp
- Link naar de blog
Schrijf een blog
Als startpunt van alle uitingen, ga je een blog schrijven. Kies een (voor jouw klanten) interessant onderwerp. Hoewel ik “voor jouw klanten” tussen haakjes heb gezet, is het wel een belangrijke tip. Kies een onderwerp waarvan je weet dat jouw klanten er meer over willen weten. Het gaat niet om wat jij interessant vindt, maar dat je – als het ware – in het hoofd van jouw klant kruipt.
Stel: je bent lifestylecoach. Dan kies je als onderwerp bijvoorbeeld “5 manieren om meer zelfvertrouwen te krijgen.” Die 5 manieren schud jij als professional zo uit je mouw en het is wat jouw potentiële klanten willen lezen. Zorg voor voldoende diepgang in je blog. Deel je kennis, laat zien dat jij de vakman/vrouw bent. Pas daarbij wel op dat je niet te diep gaat. Probeer het zo relevant mogelijk te houden met zo min mogelijk vaktermen. Kom je er niet onderuit vaktermen te gebruiken, leg ze dan uit (of laat duidelijk uit de context blijken wat het betekent) zodat ook een leek je tekst kan begrijpen.
Tot slot zet je je schrijfsel op je website of plaats je het als artikel op LinkedIn. Dat vormt de basis voor talloze social media uitingen.
Als je de blog klaar hebt, dan heb je een perfecte basis voor meerdere social media berichten. Het moeilijkste ligt al achter je: het bedenken en schrijven. Wat volgt, is het in stukken hakken van je tekst.
Bericht
Bij het voorbeeld “5 manieren om meer zelfvertrouwen te krijgen.” is dat wel heel erg eenvoudig. De 5 tips kun je uitlichten door ze elk een eigen bericht te geven. Deel die berichten niet allemaal direct achter elkaar, maar spreid ze uit over een aantal maanden. Eén tip per twee of drie weken.
Copy-paste niet de gehele tekst zoals je die in je blog ook hebt gebruikt. Kort hem in, verander een paar woorden of een zinsvolgorde. Wanneer je namelijk precies dezelfde tekst gebruikt, dan kan dat een negatief effect hebben op je vindbaarheid in Google. Die is namelijk niet zo gek op copycats! Het aanbrengen van kleine wijzigingen is niet veel werk en je voorkomt ermee, dat je geboycot wordt door de almachtige zoekmachine.
Vraag
Het fijne van de sociale netwerken is dat ze hun naam eer aan doen! Ze zijn sociaal en daar kun je handig gebruik van maken. Het is namelijk geen eenrichtingsverkeer. Je kunt in gesprek gaan met je publiek. Stel een vraag! Zo kun je eenvoudig meer over je bezoekers te weten komen.
Met de blog als basis, kun je vast honderden vragen bedenken. Wanneer je terug gaat naar het voorbeeld (de 5 manieren voor meer zelfvertrouwen), dan kun je vragen of je volgers zelf nog tips hebben voor anderen voor meer zelfvertrouwen. Je kunt ook één van de manieren van je blog uitlichten en vragen of je potentiele klanten dat al eens geprobeerd hebben en of het werkte.
Verder kun je gebruik maken van meerkeuzevragen of polls. Zo kun je bijvoorbeeld op Facebook vragen om een hartje voor antwoord A, een duimpje voor Antwoord B, enz. Op die manier krijg je interactie. Geduld is echter een schone zaak. Het kan een drempel zijn voor je volgers om gelijk actief mee te doen en te antwoorden op jouw prangende vragen.
Kijk het rustig aan en varieer in het soort vragen en de manieren waarop je ze stelt. Test verschillende opties uit en ga voor de manier die het beste aanslaat bij jouw klanten. Is het niet meteen een doorslaand succes? Denk dan aan de schaapjes en de dam! Je hebt er vaak maar eentje nodig.
Story
Een snelle manier om de aandacht te trekken van je volgers is het plaatsen van een story. Deze kun je niet alleen op Facebook en Instagram gebruiken, maar ook op LinkedIn. Een story is makkelijk en snel te maken en is na 24 uur weer verdwenen.
Bij een blog kun je ontelbaar verschillende stories verzinnen. Zo kun je bijvoorbeeld delen dat je zwoegend en zwetend bezig was om dat geweldige verhaal te schrijven. Je maakt ze meteen nieuwsgierig naar de inhoud! Je kunt een story plaatsen met een foto van de blog op je scherm als ie eenmaal klaar is. Ook kun je hier de verschillende tips stuk voor stuk uitlichten en vragen stellen of een poll maken.
Podcast
Heb je eenmaal een interessant blog, dan is de stap naar een podcast een heel kleine. Op papier dan, in de praktijk kan het voor sommigen een heel grote stap zijn. Hoe dan ook, het loont zeker de moeite om je er eens in te verdiepen. Je hoeft de tekst van je blog slechts een beetje aan te passen. Maak er wat meer spreektaal van, zodat ie lekker uit je strot gerold komt. Dan ben je eigenlijk al klaar!
Opnemen die handel, een Anchor account maken en uploaden maar. Zo simpel is het. En, als je eenmaal over die drempel heen bent gestapt, dan zul je merken dat het nog leuk is om te doen ook. Tenminste, zo ging dat bij mij. En aan jezelf ken je de halve wereld, zo iets gaat dat spreekwoord toch?
Link
Tot slot een laatste manier om de blog te recyclen. Maak een bericht met een korte inleiding over je blog en zet er een link bij. Je slaat dan meteen twee vliegen in één klap. Je “lokt” mensen naar je website (je genereert traffic zoals dat zo fraai genoemd wordt) en je hebt een relevante post gemaakt. Een dergelijk bericht kun je ook weer op alle kanalen plaatsen die je gebruikt. Wanneer je van je blog een podcast hebt gemaakt, dan kun je die vanzelfsprekend ook linken op je socials. Hoeveel vliegen wil je tegelijk meppen?
Leuk! Toch is een kleine kanttekening hier op zijn plaats. Gebruik deze tactiek met mate! Overdaad schaadt. Zet niet bij alle berichten die je post een link. De meeste (correctie: alle) sociale online platformen hebben namelijk iets tegen het overmatig gebruik van externe links. Daar hebben ze een goede reden voor. Ze willen hun bezoekers zo lang mogelijk op hun eigen platform houden. Dan zijn ze het meest waardevol. Logisch.
Algemene tips en trucs om je social media berichten te recyclen
Moederkloek als ik ben, kan ik het niet laten om je (nu echt tot slot) wat ouderlijk advies te geven.
Wanneer je de focus gaat leggen op je social media berichten recyclen, dan is het belangrijk om de daadwerkelijke verschillen goed in de gaten te houden en te respecteren.
Let op de verschillen
Daarmee bedoel ik, dat een afbeelding op Twitter een andere afmeting heeft dan een plaatje op Facebook. Wanneer je dezelfde afbeelding op elk kanaal gebruikt, dan wil het weleens gebeuren dat er iets wegvalt. Behalve dat het er gek uit ziet, komt het ook niet professioneel over. Hou hier rekening mee! Gratis online ontwerpprogramma’s als Canva kunnen je helpen om voor elk medium een afbeelding in het juiste formaat te maken.
Stem de afbeelding dus goed af op het gebruikte social media kanaal. Ook tekstueel gezien kun je het beste gaan voor afstemming. Een bericht op LinkedIn zal andere lezers trekken, dan een tweet. Ook hier is copy-paste niet the way to go (om het maar eens in correct Nederlands te zeggen). Het herschrijven hoeft geen uren in beslag te nemen. Neem de blog als uitgangspunt en wijzig wat woorden of zinsopbouwen. Hou daarbij de doelgroep van het kanaal in gedachte en je bent er.
De kracht van video
Wat ik verder helemaal vergeten was: bewegend beeld! Nog een recycle tip. Maak een kort filmpje of een gif (afbeelding met bewegend element er in). Een video is natuurlijk eveneens een geweldige optie om het onderwerp van je blog verder uit te werken. Ow, de mogelijkheden…
O ja, nog een klein dingetje: herhaling is niet erg. Niet iedereen ziet al jouw posts en zelfs al zouden ze alles gezien en gelezen hebben, na een half jaartje c.q. een jaar kun je met een gerust hart opnieuw soortgelijke of dezelfde onderwerpen posten. Herhaling is niet erg (oeps, dat zei ik net al natuurlijk). Sterker nog: door herhaling blijven dingen hangen. Daar kun je als ondernemer wel wat mee! Wees niet bang om in herhaling te vallen. Doseer met mate, pas hier en daar wat aan en je komt er mee weg. Maak het jezelf niet moeilijker dan het is. Social media berichten recyclen is echt veel eenvoudiger dan je denkt.
Conclusie
Door het schrijven van één relevante blog heb je de basis voor een groot scala aan verschillende social media posts. Dat is natuurlijk prachtig. Maar wat dacht je ervan, wanneer je op regelmatige basis (bijvoorbeeld: maandelijks) een blog schrijft? De mogelijkheden…duizelingwekkend!