Waarom Google en AI ervan smullen

Er zijn mensen die beweren dat ze genoeg hebben aan alleen het hoofdgerecht. Geen voorgerecht, geen nagerecht. Gewoon een lekker gevuld bord met pasta en klaar. Ik geloof ze niet.

Want zeg nou zelf: het is toch het toetje dat alles afmaakt? Dat kaasplankje, die romige tiramisu of gewoon een good old fashioned dame blanche. Daar word je blij van. Het maakt het af.

En precies dát is wat een blog doet voor je website. Een goed blog is het toetje van je content. Je website zou misschien ook zonder kunnen, maar dan voelt het alsof er iets ontbreekt.  Zowel voor je bezoeker als voor Google en AI.

Een goed blog is de kers op de taart - Vooral Tekst

Een goed blog is een ware smaakmaker

Stel je website even voor als een restaurant. Je homepage is de uitnodigende entree. Je diensten zijn de menukaart en je over-mij-pagina is als de inrichting die de sfeer bepaalt. En je blog?

Je blog is het extraatje. Het laat zien: hier zit niet alleen kennis, maar ook persoonlijkheid. Hier spreekt een iemand die weet waar jij naar op zoekt bent.

Want ja, je kunt zeggen dat je expert bent in je vak. Maar je blog laat het zien. Daarin komt je visie naar voren, kun je je aanpak door laten schemeren en kun je antwoorden op vragen die je klant nog niet eens durfde te stellen.

Het geeft je bezoeker iets lekkers, iets om op te kauwen (en over na te denken). Het laat zien dat jij niet zomaar wat aanbiedt. Nee, jij weet waar je het over hebt.

Waarom SEO smult van blogs

SEO (Search Engine Optimization, weet je nog?) houdt van blogs zoals ik van karamel zeezout. Puur omdat het:

  • Je site actueel houdt
    Google houdt van leven. Een site die regelmatig nieuwe inhoud krijgt, is interessanter dan een site die drie jaar geleden online werd gezet en waar sindsdien alleen het geluid van krekels te horen is.

  • Meer zoekwoorden bevat
    Met blogs kun je veel meer variëren in zoektermen en synoniemen gebruiken. Denk bij zoekwoorden ook aan zinnen, zoals vragen die je klant stelt:
    – Hoe werkt SEO eigenlijk?
    – Wat kost een tekstschrijver?
    – Hoe schrijf ik mijn over-mij-pagina?

Precies die dingen kun je in blogs kwijt en dat maakt je website niet alleen informatief, maar ook beter vindbaar.

  • Meer pagina’s creëert waar mensen op binnenkomen
    Elke blog is een extra ingang naar jouw website. En (ik gooi er gewoon een open deur in) hoe meer goede ingangen je hebt, hoe groter de kans dat iemand binnenkomt.

En hoe zit het met GEO?

GEO (Generative Engine Optimization) kijkt anders naar je content. Waar SEO zich richt op het gevonden worden in zoekresultaten, kijkt GEO naar hoe goed jouw content ‘begrijpbaar’ is voor AI-gestuurde systemen.

Waarom is GEO belangrijk?
Omdat steeds meer mensen hun vragen stellen aan tools als ChatGPT, Google SGE en andere slimme AI zoekassistenten. Die systemen halen hun antwoorden uit bestaande content.

En je raadt het al! Jouw blog kan zomaar het antwoord zijn.

Mits die logisch is opgebouwd, duidelijke titels bevat, structuur heeft en echte waarde biedt.

GEO houdt dus van blogs die helder, inhoudelijk sterk en menselijk zijn. Precies wat jij doet als je schrijft vanuit je expertise en jezelf.

Een goed blog is het toetje dat niet na 1 hap op is - Vooral Tekst

En de bonus? Blogs blijven werken

Een goede blog verdwijnt niet. Het is geen vluchtige story die na 24 uur weer foetsie is. Een sterk blog blijft maanden, vaak zelfs jaren voor je werken.

  • Mensen vinden ‘m via Google en AI.
  • Je kunt ‘m delen op social media.
  • Je kunt stukken hergebruiken in nieuwsbrieven of posts.

Kortom:
Je blog is het toetje dat niet op is na één hap.


Het is dat stukje content waar je steeds opnieuw iets uit haalt. Voor jezelf, Google, AI en vooral voor je klant.

Misschien ook tof om te lezen:

Hoe meer zoekwoorden, hoe beter je scoort in Google?

Je zou het misschien denken: hoe meer zoekwoorden, hoe beter je website scoort in Google. Maar is dat wel echt zo? En wat is dan de beste manier om goed te scoren in de zoekmachines?

Gezellig

Zomaar een woord of niet? Sommige mensen weten nog precies waar ze waren (en wat ze deden) toen ze hoorden dat er een bekend persoon vermoord was. Of toen ze hoorden over de aanslagen op 11...