Vooral Tekst - Freelance tekstschrijver

Zo schrijf je een zakelijke blog die SEO proof is

Een zakelijke blog schrijven is één ding. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw schrijfsel hoog in de zoekmachines eindigt? Dat jouw zakelijke blog goed scoort bij Google, Bing en Yahoo? Dat je iets hebt geschreven en op je website hebt geplaatst dat een SEO (Search Engine Optimalisation) proof stuk is? Vooral Tekst helpt je een handje op weg om jouw blog zo goed mogelijk te laten scoren in de zoekmachines.

verbeter je online zichtbaarheid - Vooral Tekst

De diverse zoekmachines hebben verschillende logaritmes. Dat wil zeggen dat ze allemaal op verschillende dingen letten, andere zaken belangrijk vinden en aan de hand daarvan jouw blog een score geven. Hoe beter de score, de relevantie, hoe hoger jouw zakelijke blog komt te staan bij de zoekresultaten. Hoe beter jouw bedrijf zichtbaar is!

Er is jammer genoeg niet één succesformule die gegarandeerd werkt. Sterker nog, die uitgekookte zoekmachines wijzigen hun logaritmes voortdurend en doen er ook nog eens behoorlijk geheimzinnig over.    

Gelukkig zijn er wel een aantal algemene factoren die jouw zakelijke blog een eind op weg helpen. Factoren die je in elk geval een prima houvast bieden bij het schrijven van een blog die wordt gevonden door jouw doelgroep. 

Volg deze stappen voor een SEO proof blog:

  • Zoekwoorden
  • Onderwerp en titel
  • Opbouw
  • Algemene kenmerken 
Zo schrijf je een SEO proof zakelijke blog - Vooral Tekst

Zoekwoorden

Begin met het kiezen van 1 hoofdzoekwoord. Eén woord dat vertelt waarover je blog gaat, wat de inhoud als het ware samenvat. Een korte zin van 2 of 3 woorden is trouwens ook geen probleem. 

Kies vervolgens 2 tot 10 subzoekwoorden. Deze woorden zijn gerelateerd aan het hoofdzoekwoord en kunnen ook simpelweg synoniemen zijn.

Doe een kort zoekwoordonderzoek om te checken of de door jouw gekozen zoekwoorden vaak worden gezocht en/of kijk bij de concurrent welke woorden zij gebruiken. Let op: kijken en lezen bij de concurrent is prima, zolang je maar geen hele teksten gaat “lenen”.

Onderwerp en titel

Je hoofdzoekwoord moet je vervolgens in de titel van je zakelijke blog verwerken (de zogenaamde H1 tekst) .  Ook is het handig als die titel meteen vertelt waarover je blog gaat, dat ie mensen nieuwsgierig maakt naar wat er te lezen valt. 

Het is ook een goed idee om tussenkopjes (H2 en H3) te gebruiken in je tekst. Dat is goed voor de leesbaarheid en zoekmachines worden er blij van wanneer je hoofdzoekwoord ook minstens 1 keer in zo’n tussenkopje verwerkt zit.

Download hier de gratis blog blueprint om een voorbeeld te zien van een goede opbouw van een zakelijke blog.

Opbouw

Ga voor een logische opbouw, verdeel je tekst in behapbare stukken die niet te lang zijn. Het SEO proof blog zelf moet dan weer niet te kort zijn, want een lange tekst wordt door Google en consorten gezien als een teken van deskundigheid.

Als je daarbij een zakelijke blog hebt geschreven, die ervoor zorgt dat bezoekers op jouw pagina blijven, dan wordt het steeds interessanter. Een lange bezoektijd is voor zoekmachines een teken dat jouw website waardevol genoeg is om (ver) bovenaan te staan. 

Download hier de gratis blog blueprint om een voorbeeld te zien van een goede opbouw van een zakelijke blog.

gratis download blog blueprint voor SEO proof zakelijke blog - Vooral Tekst

Algemene tips voor je zakelijke blog

Unieke tekst

Zorg voor unieke tekst. Dat lijkt misschien een open deur, maar de almachtige zoekmachines houden niet van copycats. Dat is natuurlijk heel begrijpelijk. Maar ze vinden het zelfs niet fijn wanneer je met je eigen tekst bent gaan “knippen en plakken”. 

Je kunt je eerder geschreven teksten heus wel hergebruiken, maar zorg er dan voor dat je de zinnen ombouwt en volgordes wijzigt. Recyclen scheelt immers tijd (en tijd is geld), maar doe het wel verstandig. 

Meer tips over het recyclen van bestaande copy lees je hier.

Afbeeldingen SEO proof maken

Voor de goede leesbaarheid van je zakelijke blog is het gebruik van afbeeldingen aan te raden. Het zorgt ervoor dat jouw schrijfsel niet lijkt op 1 grote woordenbrij en omdat mensen scannend lezen, valt hun oog juist op de tussenkopjes, aparte alinea’s èn afbeeldingen.

Geef die afbeeldingen een toepasselijke bestandsnaam. Dus niet 12349y5hfwa.jpg, maar bijvoorbeeld zakelijkeblog.jpg. Als je daarnaast die afbeelding ook nog een omschrijving meegeeft, dan is niet alleen je tekst, maar ook je foto of illustratie vindbaar door Google en zijn vriendjes. 

Gebruik links 

Tot slot nog de tip om links te verwerken in je zakelijke blog. Je kunt linken naar relevante pagina’s en/of blogs op je eigen website of naar externe pagina’s, zoals relevante wetenschappelijke onderzoeken of bijvoorbeeld je eigen Instagramaccount. Het grote voordeel van interne links is dat mensen (als ze doorklikken) langer op jouw zakelijke website verblijven en jouw website door zoekmachines als relevant en interessant wordt gezien. Bovendien kun je met links je bezoekers sturen naar die gedeeltes van je website waar je ze hebben wilt, zoals je aanbod of het inschrijfformulier van je nieuwsbrief. 

Over nieuwsbrieven gesproken: ben jij al geabonneerd op de Vooral Tips en tricks voor zakelijke teksten – nieuwsbrief?

Nog niet? Dan mis je de tweewekelijkse email tjokvol met gratis templates en schrijftips waarmee je jouw zakelijke teksten nog beter maakt.

Zo schrijf je een zakelijke blog die SEO proof is

Wekelijkse weetjes

  • Alles wat je altijd al wilde weten
  • over goede teksten en meer!
  • Een nieuwsbrief met een knipoog 
  • elke week in je mailbox!

Leuk! Binnenkort ontvang je mail van ons!

Vooral Tekst Favicon Freelance Tekstschrijver SEO met een ziel
  • Krachtige tekst
  • Begrijpelijke tekst
  • Goed vindbare tekst
  • Vooral Tekst

Over de auteur

Ik ben een...geluksvogel, moederkloek, vreemde eend, huismus, vliegende kraai, vroege vogel en soms ook een beetje een uilskuiken en een stresskip.

 

En je raadt het al: ik ben gek op vogels. Maar ik roep het liefst "oe" en "aa" op een afstandje. Zodra ze dichterbij komen, veranderen die bewonderende kreten in een gil van angst.

 

Heb je niet zoveel met vogels, maar wil je wel meer informatie over wat ik kan schrijven voor jouw website of webshop? Neem contact op!

Angela Vooral Tekst

Angela

Tekstschrijver - Vooral Tekst

Mijn teksten, jouw verhaal!

SEO teksten die duidelijk en helder het verhaal van jouw bedrijf en jouw producten of diensten vertellen. Goede, unieke teksten zijn belangrijk voor je onderneming, zodat je doelgroep je weet te vinden. Daarmee help ik je graag. Meer weten? Zet dat koffiezetapparaat alvast maar aan, dan vertel ik je alles wat je wil weten over SEO teksten met een ziel.

Vooral Tekst - Freelance tekstschrijver

Goed vindbare teksten met een ziel. Daar ligt het onderscheidend vermogen van Vooral Tekst. Verkoop geen sprookjes, vertel je verhaal!

© Vooral Tekst 2025

SEO teksten, goed vindbare teksten, begrijpelijke teksten